هر آنچه که باید درباره “طراحی لوگو حرفه ای” در سال 2021 بدانید

وقتی اسم برندهای تجاری بزرگ جهان مانند اپل، سامسونگ و… به گوشمان میرسد، احتمالا اولین چیزی که به ذهنمان خطور میکند آرم و لوگوی این برند هاست، این یک دلیل به تنهایی کافیست تا ما به اهمیت و ارزش طراحی لوگو برای کسب و کارها پی ببریم. اما چرا لوگو برای برندسازی مهم است؟ یک لوگوی حرفه ای باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ یک لوگو استاندارد شامل چه قسمت هایی است؟ انواع سبک های طراحی لوگو کدامند و از چه سبکی باید در کجا استفاده کرد؟ و… سوالاتی که قصد داریم در ادامه به بررسی آنها بپردازیم.

اهمیت طراحی لوگو برای برندسازی

لوگو اولین قسمت از برند ماست که توسط مشتریان دیده میشود و اطلاعات زیادی را در مورد ما و کسب و کار ما به مشتریان میدهد و اگر مصرف کنندگان بتوانند با برند ما ارتباط برقرار کنند، به احتمال زیاد تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری (زمان یا پول) خواهند داشت.
همچنین لوگو ما را از سایر رقبا متمایز میکند، و در واقع هویت برند ماست و باعث ارزشمندتر شدن برند شده و در نتیجه باعث افزایش حس اعتماد در مشتریان میشود و در تصمیمات آنان اثر میگذارد.

ویژگی های لوگو حرفه ای

ساده بودن لوگو: یک عامل کلیدی در طراحی لوگو سادگی آن است، چون اکثر مشتریان فقط برای مدت کوتاهی روی لوگو ما تمرکز میکنند بنابراین لوگو ساده به راحتی قابل تشخیص و به خاطرسپردن است.
همچنین ساده بودن لوگو باعث میشود که حداکثر روی یک پیام و یا یک ارزش اصلی تمرکز کند. یک مثال خوب از چنین لوگویی، لوگوی آمازون است که پیام آن این است که آمازون هر چیزی از A تا Z را برای فروش دارد.

مربوط بودن به کسب و کار: لوگو یک کسب و کار نمایانگر هویت و شخصیت آن کسب و کار است بنابراین باید مرتبط به آن نیز باشد، اما باید به این نکته توجه کرد که همانطور که اشاره شد هدف از طراحی لوگو ایجاد هویت برای برند است نه توضیح درباره آن برند، پس منظور از مرتبط بودن، نشان دادن کسب و کار نیست مثلا مرسدس بنز هیچ خودرویی در آرم خود ندارد؛

بلکه لوگو باید متناسب با مخاطبان هدف ما باشد برای مثال لوگویی که برای یک اسباب بازی فروشی کودکان طراحی میشود به هیچ وجه مناسب یک شرکت سرمایه گذاری نمی باشد.
هوشمندانه و منحصر به فرد بودن لوگو: یک لوگوی منحصر به فرد نشان دهنده یک کسب و کار منحصر به فرد است، ممکن است رقبای زیادی در کسب و کار خود داشته باشیم اما هیچ کدام آنگونه که ما به مشتریان خود خدمات ارائه میدهیم، خدمات نمیدهد. پس لوگوی ما باید به قدری هوشمندانه باشد که منعکس کننده چیزی باشد که ما را از رقبا متمایز میکند.
همیشگی بودن لوگو: یکی از سوالات مهمی که در هنگام طراحی لوگو باید از خود بپرسیم این است که آیا این لوگو میتواند سالها و یا حتی دهه ها تغییرات صنعت را تحمل کند؟ گرچه استفاده از روندهای طراحی مطابق مد روز میتواند وسوسه انگیز باشد اما همیشه بهترین انتخاب نیست، این لوگوها ممکن است ابتدا خوب به نظر برسند اما احتمالا با گذشت زمان نیاز به طراحی مجدد داشته باشند. در عوض یک لوگوی جاودانه، لوگویی هست که بدون توجه به زمان، همیشه بتواند با کاربران ارتباط برقرار کند. نمونه بارز یک لوگوی جاودانه، لوگوی کوکاکولا است که بیش از 130 سال است که ثابت باقی مانده است.

قابل استفاده بودن لوگو در اندازه های مختلف: حتی لوگوهایی با ظاهر زیبا اگر برای اندازه های کوچک روی بسته بندی محصول خوانایی خود را از دست دهند یا برای تبلیغات روی بیلبورد های بزرگ مناسب نباشند، عملا کارایی خود را از دست داده و راه هایی که با استفاده از آن میتوان برند خود را تبلیغ کرد را محدود میکنند. پس در طراحی لوگو حرفه ای باید به این نکته توجه کرد تا بتوان لوگو را در اشکال و موقعیت های مختلف به راحتی مورد استفاده قرار داد.

اجزای تشکیل دهنده لوگو

لوگوها معمولا از سه جزء مهم تشکیل میشوند، اولین و مهم ترین مولفه یک لوگو، رنگ آن است، رنگ ها می تواند احساسات متفاوتی را برانگیزند و شخصیت برند ما را به مشتریان نشان دهند؛ بنابراین برای تصمیم گیری بهتر در انتخاب رنگ برای لوگو میتوان از روانشناسی رنگ ها بهره برد.
دومین جزء مهم، فونت مورد استفاده در لوگو یا علامت کلمه است. فونت ها به بیان لحن برند و ارزش های آن کمک می کنند ، که در نهایت به تعریف بهتر شخصیت ما کمک می کند.
و در نهایت ، انتخاب نماد مناسب یک جنبه کلیدی برای ایجاد یک جلوه بصری برای لوگو است. نمادها جنبه های مهم یک لوگو هستند زیرا می توانند به عنوان نسخه ساده تری از لوگو استفاده شوند. همچنین نمادها هنگام ایجاد ارتباط میان برند، ایده ها و ارزش های پشت آن، مهم هستند.

هفت سبک مختلف و نحوه استفاده از آنها در طراحی لوگو

 مونوگرام (Monogram): در سبک مونوگرام از چند حرف برای طراحی لوگو استفاده میشود و حروف معمولا از اولین حرف نام برند انتخاب میشوند و برای برندهایی که نام نسبتا طولانی دارند بسیار مناسب اند زیرا میتوان با استفاده از دو یا چند حرف، به جای یک نام طولانی، به خاطر سپردن نام برند توسط مشتریان را آسان تر کرد. از آنجا که در این نوع سبک تمرکز روی حروف اولیه است فونت انتخابی بسیار مهم است تا هم با نوع کسب و کار مرتبط باشد و هم در اندازه های مختلف خوانایی خود را از دست ندهد. لوگوی ناسا نمونه خوبی از سبک مونوگرام می باشد.

 تایپ یا نوشتاری (Wordmarks or Logotypes): لوگو سبک نوشتاری مانند مونوگرام یک لوگو مبتنی بر فونت است با این تفاوت که تنها تمرکز آن روی نام برند است. زمانی که برند ما داری یک نام مختصر و خاص است این نوع لوگو انتخاب بسیار خوبی است. یک نمونه عالی از لوگو سبک نوشتاری آرم گوگل است.

 تصویری (Pictorial marks): لوگوهای طراحی شده حاصل از سبک تصویری، از یک نماد واقعی یا نماد گرافیکی تشکیل شده اند. مانند لوگوی اپل، پرنده توییتر یا علامت play در یوتیوب. لوگوی این شرکت ها انقدر نمادین هستند و نام تجاری آنها تثبیت شده است که خود علامت به تنهایی و حتی بدون نام برند، بلافاصله قابل تشخیص است. پس اگر محصول یا خدمات خاصی که یک کسب و کار ارائه میدهد قابل نشان دادن با یک تصویر باشد، این سبک لوگو میتواند انتخاب خوبی باشد.

انتزاعی (Abstract logo marks): نوع خاصی از لوگوی تصویری است. در طراحی لوگو به سبک انتزاعی به جای محدود شدن لوگو به یک تصویر قابل تشخیص ، از یک شکل هندسی انتزاعی استفاده میشود که نشان دهنده هویت کسب و کار است و باعث آفرینش یک لوگوی منحصر به فرد و خاص میشود. مزیت این نوع سبک این است که میتواند آنچه که مربوط به کسب و کار ماست را بصورت نمادین و بدون تکیه بر یک تصویر مشخص بیان کند و همچنین رنگ های مورد استفاده در آن نیز معنا و احساسات را به خوبی منتقل میکنند. همچنین لوگو به سبک انتزاعی میتواند انتخاب مناسبی برای کسب و کارهایی باشد که چندین کار متمایز را انجام میدهند. آرم پپسی نمونه بارز از طراحی لوگو به سبک انتزاعی است.

مسکات (Mascots): لوگوی مسکات اغلب رنگارنگ و گاهی کارتونی است و راهی عالی برای ایجاد شخصیت سخنگو برند ما و نماینده کسب و کار ماست. لوگو مسکات برای شرکت هایی که میخواهند با ایجاد جذابیت برای خانواده ها و کودکان احساس گرم و فانتزی را به آنان ارائه دهند بسیار مناسب اند.

امبلم (Emblem): لوگوی امبلم یا نشان شامل نمادهای سنتی یا ترکیب آن ها با فونت است، نماد های سنتی از تاج ها، مهر ها گرفته تا تمبر های سلطنتی پادشاهان قدرتمند و… که بسیار چشمگیر و به یادماندنی هستند باعث ایجاد یک لوگوی حرفه ای و قدرتمند میشوند و این حس را به مخاطبان القا میکنند که برند شما از دیرباز وجود داشته و به این زودی ها از بین نمیرود. این نوع لوگو برای برند هایی مناسب است که میخواهند بگویند که ارزش های سنتی را رعایت میکنند. اما از آنجایی که این لوگوها دارای طرح های دقیق تری هستند ممکن است در هنگام تغییر اندازه لوگو، انعطاف پذیری لازم را نداشته باشند. اغلب سازمان های دولتی، خودروسازان و تیم های فوتبال علاقمند به استفاده از این سبک لوگو ها می باشند.

ترکیبی (Combination Marks): لوگو به سبک ترکیبی، لوگویی است که از ترکیب متن با هر نمادی (تصویر، مسکات، انتزاعی و…) تشکیل میشود. مثلا میتوان از ترکیب تصویر و نوشتار که در کنار هم، روی هم یا از ادغام هم به وجود آمده اند برای طراحی لوگو بهره برد. لوگوهای ترکیبی در بین برندهای همه صنایع محبوب اند چون بسیار متنوع هستند. لوگوی ترکیبی برای کسب و کارهایی که هنوز شناخته شده نیستند، میتواند شروع خوبی باشد و به شناخته شدن برند کمک میکند و با گذشت زمان و شناخته شدن نماد و متن در کنار هم، این امکان میدهد که برند مورد نظر فقط با استفاده از متن یا نماد به تنهایی، شناخته شود.

سخن پایانی

ظاهر لوگوی طراحی شده نقش بسیار مهمی در تصویر سازی از برند ما دارد چون اولین تصویری است که به نمایندگی از کسب و کار ما به مخاطبانمان میرسد و همانطور که گفنه شد نقش به سزایی در شکل گیری هویت برند ما ایفا میکند. پس سعی کردیم در این مطلب به طور خلاصه به مهم ترین ویژگی های یک لوگوی حرفه ای و مولفه های تشکیل دهنده آن بپردازیم و با بررسی سبک های مهم و موفق جهانی طراحی لوگو، قدمی برای انتخاب سبک مناسب با کسب و کار خود برداریم.


توسط
لینک کوتاه : http://www.dlcode.ir/?p=11540

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.